VREMURI GRELE Va fi tot mai greu să obţii un permis de conducere în anii următori. Prima condiţie, eliminatorie, e că nu vor mai deveni şoferi cei care nu au absolvit măcar 10 clase.
Strategia pentru creşterea siguranţei pe drumuri pe care a adoptat-o ieri Guvernul li se adresează şi instructorilor auto şi şcolilor de şoferi: riscă să-şi piardă licenţa dacă mai mult de jumătate din clienţii lor nu trec examenul. Examenul va fi monitorizat atent şi va fi înregistrat, atât video, cât şi audio. Nu doar sala, ci şi traseul.
Permisul de conducere nu este nici acum uşor de obţinut – v-o pot spune toţi cei care nu au reuşit să ia examenul din prima. Traseul le dă de furcă celor mai mulţi. În plus, o spun şi instructorii şi viitorii şoferi, de multe ori, în timpul probei practice, intervine subiectivismul examinatorilor.
Începând cu iulie 2017 vor fi înregistrate probele de examen atât video, cât şi audio. Autorităţile trebuie să pună la punct în cel mai scurt timp detaliile tehnice. Instructorii auto spun că o singură cameră, montată în interiorul maşinii, nu poate garanta corectitudinea probei.
În strategia pentru creşterea siguranţei rutiere, Ministerul Transporturilor propune că cei care nu au absolvit învăţământul minim obligatoriu de 10 clase să nu poată obţine permisul de conducere. S-a descoperit că erau oameni care au luat permise dar nu ştiau să scrie şi să citească.
De modificări sunt vizate şi şcolile auto, dar şi instructorii. Potrivit documentului aprobat de Executiv, o rată de promovabilitate a cursanţilor mai mică de 50% la examen ar aduce după ea pierderea licenţei. Un ordin al şefului de la Transporturi din 2013, prevedea fix acelaşi lucru. A fost atacat în instanţă. Ministerul a câştigat toate procesele până acum. Dar ordinul încă nu se aplică.
Potrivit datelor Direcţiei de Permise şi Înmatriculări, în primele 9 luni ale anului, din cei peste 469 de mii de români care au susţinut proba teoretică a examenului auto, mai puţin de 262 de mii au obţinut punctajul minim suficient. Traseul a fost suţinut de 375 de mii de aspiranţi la statulul de şofer, însă doar 211 mii au şi obţinut carnetul de conducere. Sunt 1.557 de școli de conducători auto şi peste 12.600 de persoane care dețin atestate de instructor auto.
Prin comparaţie, în Franţa, nici măcar nu este nevoie să faci şcoala de şoferi ca să poţi da examen pentru permis.
Doritorii pot opta fie să urmeze cursurile unei școli auto, fie să-și încerce norocul în calitate de candidat liber. În cel din urmă caz, persoana respectivă poate dobândi experiență conducând acompaniată de un adult care să dețină un permis auto valabil de cel puțin cinci ani, fără ca în această perioadă să-l fi avut suspendat sau anulat.
Ce-i drept însă, în Franţa şosele nu sunt pe cât de periculoase sunt ale noastre, şi nici numărul şoferilor implicaţi în accidente nu se compară cu al nostru. România conduce, alături de Bulgaria, în topul ţărilor cu cele mai multe accidente rutiere.