ASIGURARE Turiştii români şi-ar putea recupera banii de vacanţă, dacă agenţia intră în faliment. Şi asta pentru că, pe piaţă, a apărut prima asigurare care acoperă riscul de insolvenţă al operatorilor.
Numai că această asigurare se poate încheia numai pentru vacanţele cumpărate în străinătate. Anul trecut, românii au cheltuit aproape 2 miliarde de euro pe pachete turistice peste hotare, scrie Observator.
Faţă în faţă cu agentul, turistul se simte puţin cam dezgolit. Pentru vacanţa pe care şi-o doreşte, trebuie să-şi asume toate riscurile. Nu ştie cum sunt hotelul, mâncarea şi serviciile, dar trebuie să plătească sejurul integral, înainte de a pleca în concediu.
Odată ce a plătit, turistul stă şi aşteaptă. Dacă are noroc, pleacă într-o vacanţă de vis. Dacă nu, devine încă un client păgubit de agenţiile de turism.
Anul trecut, mai bine de 1000 de agenţii de turism şi-au luat adio de la licenţă pentru că nu aveau asigurare, aşa cum prevede legea. Chiar dacă există o asigurare pentru toţi clienţii lor, nu ar fi în stare să acopere tot ce plătesc turiştii pentru a-şi achiziţiona o vacanţă. Cel mai recent exemplu este o agenţie de turism, care, în toamna anului trecut a păgubit mai bine de 1100 de turişti.
Asigurările obligatorii ale agenţiilor de turism acoperă despăgubiri care cumulează maximum 10 mii de dolari. În cazul tour-operatorilor, suma se ridică la 50 de mii de dolari. Însă turiştii se pot proteja şi singuri.
Asigurarea pentru insolvenţă se poate încheia în maximum 5 zile de la data semnării contractului cu agenția de turism.
Pentru a acoperi riscul de insolvenţă al agenţiei, turistul ar putea plăti în jur de 100 de lei pe asigurare, pentru un sejur de 7 zile, pentru care a dat 1000 de euro. Dacă turistul mai doreşte şi asigurarea storno, atunci se mai adaugă încă 40 de lei la preţul asigurării.