În urma numeroaselor sesizări primite din județ în legătură cu pagube importante produse culturilor agricole sau pășunilor de către mistreți, prefectul județului Maramureș, Sebastian Mihai Lupuț, a convocat pentru ziua de vineri, 7 aprilie, la sediul Instituției Prefectului, o întâlnire la care au fost invitați și senatorii și deputații de Maramureș.
Au participat la ședință: deputații Vlad Duruș și Adrian Todoran, senatorul Iustin Talpoș, iar deputatul Apjok Norbert a trimis un reprezentant. De asemenea, au participat la discuții: subprefectul Gavriș Ardelean, reprezentanți ai Direcției pentru Agricultură Maramureș, ai Direcției Silvice Maramureș, Gărzii Forestiere Maramureș, Asociației Județene a Vânătorilor și Pescarilor Sportivi Maramureș, precum și primari ai unor unități administrativ-teritoriale.
“Vă mulțumesc că ați dat curs invitației noastre de a participa la o întâlnire pe o temă destul de dificilă și de veche, pe care eu am preluat-o la nivelul Instituției Prefectului de la conducerea anterioară. Anul trecut am avut întâlniri în teren, la Mireșu Mare, în aceeași problemă a pagubelor produse de mistreți, și chiar ieri am fost în zona Prelucilor și la Codrul Butesii, unde am vorbit cu cetățeni care lucrează pământul, țin animale, încearcă să-și vândă mica producție și, atunci când se confruntă cu problema distrugerii culturilor, nu-i despăgubește nimeni. Avem foarte multe sesizări, mai multe decât anul trecut, de la reprezentanții unor comunități din județ, cu privire la pagube produse de mistreți atât în extravilan, cât și în intravilan. Consider că numai printr-o modificare legislativă se poate rezolva această problemă, pentru că fiecare are dreptatea lui”, a spus prefectul Sebastian Mihai Lupuț.
În urma discuțiilor, Instituția Prefectului va propune o serie de modificări legislative la HG 1679/2008. Se dorește ca, în cazul producerii unor pagube de către animalele sălbatice, proprietarul să poată sesiza primarul localității, care, printr-o dispoziție, să constituie o comisie, din care să facă parte reprezentanți ai Primăriei, ai Direcției pentru Agricultură, ai Gărzii Forestiere, ai Gărzii de Mediu, ai asociațiilor profesionale. Conform propunerii, comisia va evalua pagubele. Astfel, nu va mai fi nevoie ca cetățeanul să își dovedească paguba cu acte justificative. O parte din taxele de administrare a fiecărui fond de vânătoare vor fi reținute într-un fond mutual care va avea drept scop acoperirea pagubelor produse de animalele sălbatice. De asemenea, se va propune ca inventarierea mistreților din fiecare fond de vânătoare să nu mai fie făcută doar de reprezentanții fondurilor de vânătoare, ci de o comisie de inventariere care să aibă în componență reprezentanți ai Gărzii Forestiere, ai primăriilor, ai Gărzii de Mediu și ai administratorului fondului de vânătoare.
În funcție de numărul de animale constatat, se vor stabili cotele de recoltare. De altfel, AJVPS și-a stabilit deja efectivul de mistreți evaluat în 2017 și a aprobat cotele de recoltă pentru sezonul 2017-2018 pe fondurile de vânătoare din județul Maramureș. Se constată că aceste cote de recoltare sunt mult mai mari decât în sezoanele anterioare, în unele situații chiar duble, ceea ce va duce la scăderea numărului de animale pe fondurile de vânătoare, intenția fiind de a se ajunge la un nivel optim al efectivelor de animale pe fiecare fond de vânătoare. Instituția Prefectului – Județul Maramureș urmează să solicite fiecărui fond de vânătoare sumele plătite către fiecare primărie în ultimii 3 ani, pentru a avea o situație de ansamblu a acestor sume și pentru a cunoaște scopul utilizării lor.
Propunerile de modificare a HG vor fi analizate amănunțit cu reprezentanții fiecărei instituții care are atribuții în această problemă și vor fi comunicate parlamentarilor de Maramureș, în vederea susținerii acestui demers.
Informații furnizate de către Instituția Prefectului – Județul Maramureș