Echipa de implementare a proiectului FoodChains 4 Europe (Lanțuri alimentare în Europa),a participat în perioada 15-17 noiembrie 2017 la o serie de evenimente sub egida proiectului. Acesta este finanțat prin Programul Interreg Europe. A avut loc, astfel, seminarul de învățare inter-regională, întâlnirea echipei de proiect, precum și Comitetul de Coordonare a proiectului dedicat factorilor politici cu decizie în fiecare regiune parteneră.
Maramureșul a fost reprezentat de vicepreședintele Ioan Doru Dăncuș, de Mihaela Lițe și Noemi Ganea, din partea Biroului de Relații Externe, de Florin Avram, reprezentantul GAL Mara Natur. Mai mult, a fost prezent și un producător local: uleiuri presate la rece Șomcuta Mare, prin Nicoleta Mureșan. Gazdele italiene, partenere în acest proiect – Regiunea Emilia Romagna și Universitatea Sacre Cuore Piacenza, au conectat aceste evenimente specifice proiectului cu deschiderea celui mai mare parc agro-alimentar din lume: FICO – Fabrica Italiana Contadina (fabrica italiană a fermierilor și producătorilor locali). Prezența echipei de proiect la acest eveniment inaugural este strict legată de obiectivele FoodChains 4 Europe. Acesta este un proiect ce își propune îmbunătățirea lanțurilor alimentare prin instrumente inovative, astfel încât să se asigure dezvoltarea sustenabilă a regiunilor partenere.
Pentru regiune, deschiderea FICO a însemnat crearea a peste 3000 de locuri de muncă, cât și revitalizarea unei zone aferente unei vechi piețe agro-alimentare intrată în paragină. Fondatorii acestui concept se raliază unei filosofii pe care echipa proiectului FoodChains 4 Europe a auzit-o pe parcursul zilelor aferente evenimentelor din proiect. Este vorba despre promovarea culturii și valorilor agro-alimentare, respectul pentru marca și produsul promovat, dar mai ales pentru consumatorul final, totul în spiritul valorificării specificului local.
Experiența FICO, cât și vizitele pe teren la micii producători locali incluși în consorții prestigioase sub egida ”coroanei de Parma”, fie ele din domeniul cărnii sau brânzeturilor au constituit un model de bună practică pentru partenerii din cadrul proiectului FoodChains 4 Europe, cât și o sursă de inspirație. Liderul partener, regiunea Flevoland, a prezentat experiența unor producători locali, reuniți sub numele de Flevo Food Network (Rețeaua alimentară din Flevoland), o inițiativă recentă ce își dorește să crească și să valorifice produsele locale încercând să creeze un brand puternic local.
”În acest context, această vizită de studiu a constituit o sursă de inspirație și pentru județul nostru, astfel că, prin prisma acestui proiect, județul Maramureș își propune cât mai multe consultări prin care să identifice produsele locale ce pot fi reprezentative. Lista de produse va fi evaluată de factori de decizie relevanți, dar și de o echipă de experți din cadrul proiectului, din celelalte regiuni partenere. Aceștia vor veni în Maramureș, în anul 2018, și vor derula o analiză de tip peer-review (de la coleg la coleg), iar în funcție de expertiza fiecăruia se va alcătui o analiză-raport ce va determina potențialul fiecărui produs de reprezentativitate, valoare și cultură locală, dar și potențialul de a accede pe piața de desfacere. Documentul final va fi extrem de valoros, deoarece va conține și un plan de acțiune în acest sens, fiind un punct de pornire pentru diferitele forme de susținere pe care instituția Consiliului Județean dorește să le inițieze în anul următor, în vederea promovării produselor tradiționale maramureșene”, a declarat Noemi Ganea, responsabil comunicare proiect, Biroul Relații Externe.
Informații furnizate de către Biroul de presă al Consiliului Județean Maramureș