AcasăMARAMURESUL ISTORICEurovision 2013. La ce piese sunt în competiție, îți vine să votezi...

Eurovision 2013. La ce piese sunt în competiție, îți vine să votezi la 112. Sute de mii de euro de la buget pentru promovarea unor interpreți de cămin cultural!

spot_img

DISTRIBUIȚI

TVR aruncă pur şi simplu bani grei cu organizarea finalei naţionale şi participarea la Eurovision, deşi interesul showbizului românesc pentru acest concurs este tot mai scăzut. Alte ţări s-au retras temporar de la Eurovision din raţiuni de ordin financiar, dar TVR cheltuie bani ca să promoveze cântăreţi de cămin cultural.
Cele două semifinale ale fazei naţionale a Eurovision au demonstrat trendul ultimilor ani: interesul tot mai scăzut al celor din showbiz pentru această competiţie de nivel european. Nu este o situaţie care se înregistrează doar în România. Şi în alte ţări se întâmplă acelaşi lucru. Profesioniştii din zona muzicii pop, rock sau dance ocolesc/evită din ce în ce mai mult Eurovisionul, care este mai nou o „afacere” a celor care au trecut prin diverse show-uri ale televiziunilor private, de genul „Vocea….”, „X Factor” sau „…au talent” (Punctele de suspensie pot fi înlocuite cu numele statelor care promovează show-urile respective – n.a.). Mulţi dintre cei care „vin” din respectivele formate de televiziune nu depăşesc din punct de vedere valoric nivelul unor amatori.

În cele două semifinale ale fazei naţionale ale Eurovision, din cele 32 de piese care au trecut de preselecţie, „sigur 25 dintre ele nu prindeau nici măcar finala de la «Mamaia 2011»”, ne-a declarat un cunoscut om din industria muzicală. De ce s-a făcut referire la respectiva ediţie a festivalului de la Mamaia este simplu de explicat: însuşi preşedintele juriului de la Mamaia, Mădălin Voicu, a declarat acum doi ani că secţiunea creaţie din 2011 a fost cea mai slabă din istoria festivalului. La această afirmaţie subscriem şi mai precizăm că majoritatea pieselor din semifinalele din 2013 nu ar fi depăşit faza preselecţiei dacă ar fi fost înscrise în concurs între anii 2005 şi 2010.

Când în semifinalele naţionale ale Eurovision, cei mai mulţi dintre participanţi nu depăşesc faza amatorismului, când nonvaloarea vizează atât piesele, cât şi interpreţii, se impune o analiză serioasă: cât de oportună este participarea României la o competiţie de genul Eurovision? Dacă România ar avea o economie puternică, atunci, sumele cheltuite pentru Eurovision nu ar fi o problemă. Dar cum ştim care este situaţia României, cheltuirea unor bani de la buget pentru o competiţie muzicală care oricum este la ani-lumină de ceea ce a fost până acum 20-25 de ani reprezintă o risipă enormă.
TVR chetuie sume importante în fiecare an pentru participarea la Eurovision. 150.000 de euro reprezintă numai taxa şi licenţa de participare. În 2012, când voci din TVR au afirmat că nu este oportună participarea, iată ce spunea fostul director general

Alexandru Lăzescu: „Este vorba de capital simbolic. Decizia de a nu participa nu este uşoară. Acolo apare numele României. Nu este o decizie care să ne afecteze doar pe noi”. Evident o declaraţie fără nicio acoperire. Pe lângă taxa de 150.000 de euro, mai sunt cheltuieli de organizare a semifinalelor şi finalei naţionale, precum şi cheltuielile legate de deplasarea delegaţiei României în oraşul care găzduieşte semifinalele şi finala Eurovision (deplasarea se întinde pe cca 10 zile), cheltuielile legate de promovarea piesei câştigătoare a finalei naţionale etc.

Fără să avem pretenţia că oferim o cifră exactă, credem că totalul cheltuielilor ajunge la cca 300.000 de euro. Bani de la buget, alocaţi TVR. Instituţie aflată în plin proces de restructurare. Nu era nicio nenorocire dacă România lua o puază de un an sau doi de la Eurovision. Nu ar fi existat repercusiuni de niciun fel. Singura „consecinţă”, TVR nu mai putea transmite semifinalele şi finala europeană a Eurovision, dar telespectatorii români ar fi avut posibilitatea să urmărească evenimentul la cel puţin două sau trei posturi tv străine, care se află pe „cablu”.

Alţii au luat câte o „pauză”

Dacă ne uităm numai la ce s-a întâmplat în ultimii ani, observăm că unele state – din raţiuni diverse, dar în principal de ordin financiar – au renunţat temporar să participe la Eurovision. Printre statele care au renunţat temporar să participe sunt şi unele cu tradiţie şi, atenţie, potente din punct de vedere financiar. Iată retragerile din perioada 2008-2013.

2008: Austria se retrage, televiziunea publică din această ţară acuzând, atenţie, calitatea slabă a pieselor intrate în competiţia naţională. În 2007, piesa Austriei nu a trecut de semifinale. Oficiali austrieci au acuzat şi implicaţiile politicului în jurizare, în semifinale şi finală la Grand Prix. După 3 ani de pauză, Austria revine în concurs, în 2011.

2009: San Marino se retrage, din cauză că nu a putut asigura sumele necesare participării; revine în concurs în 2011. Georgia se retrage din raţiuni de ordin politic; revine în 2010.

2010: Cehia se retrage din cauza lipsei de interes a telespectatorilor pentru Eurovision; nu a mai revenit în competiţie. Ungaria se retrage din lipsă de fonduri a postului public de televiziune; revine în 2011. Muntenegru se retrage pentru că postul public nu a avut alocat în buget bani pentru competiţie; revine în 2012. Andorra se retrage pentru că postul public de televiziune şi-a redus bugetul de cheltuieli cu 10%; nu a revenit în competiţie.

2012: Polonia anunţă că guvernul nu poate suporta cheltuieli pentru postul public de televiziune şi pentru transmisiile Campionatului European de Fotbal (Polonia a fost co-organizatoare a competiţiei) şi pentru Eurovision, renunţând la participarea la festivalul muzical; nu a revenit în 2013. Armenia s-a retras din motive politice legate de conflictul cu Azerbaidjan, ţara gazdă a finalei Eurovision. A revenit în 2013.

2013: Turcia, Portugalia, Slovacia şi Bosnia & Herţegovina s-au retras din motive de ordin financiar.

Piese care vor deveni „istorie” după 9 martie

Dintre cele 32 de piese care au fost selectate în semifinalele naţionale ale Eurovision, cu siguranţă nu vor intra în „play-list”-ul posturilor de radio autohtone. Ceva şanse ar avea „Criminal Mind” (interpretată de FreeStay) şi „What Is Love” (Al Mike feat. Renee Santana). Cât despre o carieră internaţională „tip” „Tornero” (Mihai Trăistar), „Dicolo de nori” (Holograf) – foarte puţini ştiu că această piesă, deşi s-a clasat slab în finala Eurovision, a prins poziţii bune în topuri din străinătate, sau „Stereo Love” (Edward Maya & Vika Jugulina) – piesa nu s-a aflat în „circuitul” Eurovision, nici nu se pune problema pentru vreuna din cele 32 de piese din semifinale.
Paradoxal, una dintre foarte puţinele piese bune, „Spinning” (o linie melodică specifică produselor Tamla Motown de acum 35-40 de ani), a beneficiat de o interpretare mediocră, cea a Elenei Cârstea, solistă ieşită de ani buni din circuitul muzical de când a plecat în SUA (unde mai există câteva sute de mii de interprete mai bune ca ea). Invers, o piesă de factură modestă, „Unique”, a fost mult ridicată de interpretarea remarcabilă a Luminiţei Anghel. Acceptabile, alte două piese, „Emilia” (Electric Fence) şi „Silver Lining” (Spin & Cezar Dometi) – ultima din păcate nu a prins finala. Celelalte piese (şi interpretări) nici măcar nu merită consemnate.

Mai trebuie să spunem prezentatorii principali nu au depăşit faza penibilului (ca şi textele „Taxi”-metristului Dan Teodorescu, prezentatoarea din Camera verde a fost mai enervantă decât Gianina Corondan în anii trecuţi, doar DJ-ul de la Europa FM, Toader Păun, al doilea „om” din Camera verde, fiind corect integrat în „peisaj”). TVR merită aplauze pentru scenografie, pentru cum a gândit formatul şi mai ales pentru cum a transmis „live” pe internet, cu 5 camere, culisele semifinalelor.

„La ce piese au fost, îţi vine să votezi la 112!”

Iată o selecţie brută a unor opinii exprimate pe forumuri (cele apărute pe câteva blogguri oficiale ale concursului) privind semifinalele din faza naţională a Eurovision.

„Imi pare rau sa va spun, dar si anul acesta ati distrus Eurovision-ul din primele minute. Casa Presei?! hai sa fim seriosi, peste 5000 voturi, cu asemenea piesa si trupa aveti pretentia sa castige Romania la Eurovision”. (Roxana)
„Bai de unde i-ati scos pe mascaricii aia de prezentatori.Eu nu i-as fi pus nici sa prezinte Pocraca are talent. Rusine Dinu Patriciu! Uhoooooo! (Ghio)
„Toti interpretii plus prezentatorii sunt praf”. (Vasile)
„S-au pus pe vot toate femeile telenoveliste cu inima slaba si il voteaza pe Roberto Turcesco..OMG. Ne meritam osanda, piese slabe, facute peste noapte…suntem intr-un film cu prosti. (Yannis)
„La ce piese au fost iti vine sa votezi la 112”( Petrut)
„Eh, Electric Fence… mai merge asa” (Jameson)
„E clar. Eu ma simt furata si nu mai votez in viitor. **** TVR & **** casa presei” (Xanax)
„Robertoooooo..mi amor …te quiero mucho…te-as baga in masina de spalat si ti-as da drumul pe scari in jos” (Inna)
„Vrem alegeri anticipate ! Jos prezentatorii !” (Vasile)
„Asta e Romania, se pare ca vrem neaparat sa fim ultimii si la Eurovision” (Flava)
„Salut din Berlin,
Am urmarit aseara show-ul si sincer sunt dezamagit de ceea ce s-a ales… Sincer nu inteleg cum se pot astepta romanii ca piesa lui Turcescu sa obtina un loc bun?!? E o melodie tip VAMA VECHE pentru romani poate la Mamamia la creatie… dar la Eurovision?!? Natalia Barbu era piesa IDEALA pentru un asa show… asa ca de aici din Germania parearea mea e no change Romania anul acesta! chiar si cu Luminita Anghel… pacat pacat pacat …. Romanii trebuie sa inteleaga si partea comerciala a acestui show…cine ar difuza la radio piesa lui Turcescu sau a Luminitei Anghel pe aici prin Europa?! Anyways succes!” (Alex)
„Nu mi-a placut de niciun concurent in semifinala asta. Melodii trase de par, nepotrivite pentru Eurovision, iar participantii in loc sa se axeze pe ce era mai important-vocea-au ales sa se axeze pe spectacol. Ca de’, daca vocea nu-i ajuta, poate ii ajuta zbenguiala. Total eronat”. (Ramona Alexis)
„Cam multe plagiate in concurs” (Christi)
„Cred ca e cea mai slaba selectie nationala a noastra. Iar voting-ul e fucked up rau de tot. Acum sa vedem ce panarame se mai califica si in seara asta. Alin Vaduva in locul lui Andrei Leonte. Oricum a fost putin mai bine cu cei calificati in seara asta, macar ii avem pe Renee Santana, Cristian Prajescu si Ovidiu Anton.” (Răzvan)
„Renee Santana!!! Asa da, in sfarsit o melodie mai buna. Nici Elena Carstea nu merita, merita Phaser in locul lui Leonte ala..un impostor”.(Yannis) (cotidianul.ro)

loading...

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img




TE-AR MAI PUTEA INTERESA