AcasăActualitatePoliticINTERVIU - Cătălin Cherecheș mizează pe o relație civică și mai puțin...

INTERVIU – Cătălin Cherecheș mizează pe o relație civică și mai puțin politică în relația cu comunitatea băimăreană. Ce a declarat primarul pentru stiripesurse.ro

spot_img

DISTRIBUIȚI

Klaus Iohannis trebuie să fie vârful de lance al politicii românești în următorii 10 ani, imaginea Romaniei in lume dupa urmarirea penala a Premierului este ‘un lucru trist’, iar demisia lui Victor Ponta depinde de „cei care îl sfătuiesc pe Premier” și de „cei care veghează la echilibrul statului român”, a declarat, intr-un scurt interviu acordat STIRIPESURSE.RO, vicepresedintele UNPR Catalin Chereches, primar al municipiului Baia Mare.

Acesta vorbeste despre un proiect national transpartinic deoarece „singurul lucru stabil in Romania este Presedintele Romaniei” spune ca „daca oamenii importanti in stat i-ar comunica Premierului ca exista un prejudiciu major asupra Romaniei faptul ca nu-si da demisia cu siguranta ca in a doua zi ar face-o”.

Stiripesurse.ro: Cum vedeti ca e mai potrivit pentru partid, o candidatura cu PSD in 2016 sau o candidatura pe propriile picioare?

Catalin Chereches: Lucrurile sunt de judecat pe mai multe paliere. La nivel de alegeri locale exista cateva zone care reprezinta pentru noi un avantaj si sunt unele zone in care nu avem niciun fel de reprezentare sau nu avem reprezentare majora, asadar cred ca in acest moment conducerea partidului trebuie sa analizeze, raportat la alegerile locale, fiecare judet in parte, fiecare municipiu resedinta de judet in parte.

Orice partid raportat la alegerile generale isi doreste sa se afirme in mod propriu. Ideal pentru partidul nostru ar fi sa gasim o formula in care sa ne putem coagula fortele, sa ne putem organiza la nivelul teritoriului in asa fel incat sa putem sa generam o candidatura pe forte proprii. Asta ar fi dorinta mea, dar e raportata la cine sunt eu si la ce fac eu, nu si la ceea ce fac altii in alta parte, pentru ca eu ca primar al municipiului Baia Mare imi doresc in primul rand o relatie civica cu comunitatea si mai putin politica, asadar si in raport cu ceea ce-am discutat cu conducerea partidului voi candida pe o platforma care va avea o conotatie civica si nu una politica.

Cand ar trebui sa se astepte opinia publica la un anunt oficial, final, privind felul in care va candida partidul?

Probabil ca pana la 1 Octombrie, sau cel tarziu 1 Decembrie, cand lansam programul de guvernare, lucrul acesta va trebui decis. Bineinteles ca dorinta oricarui om politic normal ar trebui sa fie realizarea unei platforme de guvernare cu cel mult 10 proiecte pentru care sa existe un ‘agreement’ (intelegere, n.red.) al tuturor partidelor. Din aceasta perspectiva modul in care se doreste a se guverna Romania din 2016 incolo este un lucru de luat in calcul.

Eu ca tanar politician mi-as dori un Guvern in care sa se gaseasca si PSD si PNL si fortele politice mai mici, cum ar fi UNPR-ul sau chiar si UDMR-ul. Cred ca in acest fel, raportat la un proiect de tara pentru Romania si nu pentru un partid sau pentru altul ar fi un lucru de luat in calcul avandu-l ca varf de lance pe Presedintele Romaniei. Cred ca un proiect politic pe urmatorii 10 ani, avandu-l pe Klaus Iohannis ca varf de lance, poate sa fie un proiect politic care sa reconstruiasca Romania. Nu raportandu-ne la cine e PSD, PNL, UNPR sau UDMR, ci raportandu-ne la ce trebuie sa facem pentru tara noastra. Cred ca acest lucru l-a spus de multe ori si direct si mai voalat dl vicepremier Gabriel Oprea, lucrul acesta l-a spus si presedintele Romaniei.

Cred ca trebuie sa ne raportam la realitati si realitatea ne arata ca in afara concurentei politice singurul lucru stabil in Romania este Presedintele Romaniei. De acolo incolo trebuie sa ne raportam la ceea ce avem de facut pentru societatea noastra si aici nu mai e nevoie de galceava intre partide, nu e nevoie de scandal, nu e nevaoie de intriga, e nevoie doar de dorinta de a construi fara sa ne gandim care este primul loc, care este pe al doilea loc, care este ministru, care este Prim-Ministru. Eu cred ca este o chestiune pe care sustinut-o si UNPR si dl Gabriel Oprea in relatia noastra atat cu PSD cat si cu presedintele Klaus Iohannis. Eu asta mi-as dori ca tanar politician, o platforma politica ampla care sa sustina in primul rand interesele Romaniei si care sa fie condusa informal pe proiectele strategice de catre presedintele Klaus Iohannis.

Aveti colegi care va impartasesc opinia in partid?

Comunitatea din Baia Mare isi doreste acest lucru si stiu ca inclusiv presedintele Gabriel Oprea a mentionat de foarte multe ori ideea de a construi impreuna cu partidele si cu Presedintele Klaus Iohannis un proiect strategic pentru tara.

Sunteti in coalitia de guvernare. Pentru dumneavoastra faptul ca Premierul acestei coalitii este urmarit penal ce semnificatie are?

La nivel national trebuie foarte clar sa respectam Constitutia Romaniei dar sa respectam si institutiile statului.

Cred ca orice maniera in care te ascunzi in spatele unei imunitati nu este o chestiune care sa te raporteze in mod egal fata de ceilalti cetateni ai Romaniei. Pe de alta parte un lucru trist este modul in care suntem perceputi raportat la acest subiect in Europa si in lume, de catre partenerii nostri strategici, respective de partenerii nostri europeni.

In alta ordine de idei, raportat la Constitutia Romaniei, orice cetatean in momentul in care este condamnat definitiv si irevocabil este considerat vinovat, dar fiind vorba de politica si fiind vorba de cele mai importante functii in stat, trebuie sa ne raportam si la imaginea Romaniei. Orice intrebare pe care o au institutiile statului, orice nelamurire, orice chestiune legata de o posibila incalcare a legii trebuie verificata si trebuie sa te pui in fata legii.

Ceea ce dl Prim-ministru a facut, a mers la DNA, a colaborat cu procurorii. Singurul lucru pe care nu l-a facut a fost sa demisioneze. Afecteaza in vreun fel imaginea statului?

Nu stiu care este istoricul unor situatii asemanatoare din Europa sau din lume cand alti premieri au fost in acea situatie, dar daca exista o cutuma la nivel europan sau la nivelul partenerilor nostri strategici, cred ca ea ar trebui adoptata si la nivelul Guvernului Romaniei.

Este o chestiune care tine de modul in care cei care il sfatuiesc pe Premier si modul in care cei care vegheaza la echilibrul statului roman trebuie sa analizeze si sa dea sfatul cel mai bun. Cred ca Premierul este receptiv la astfel de chestiuni. Cred ca daca oamenii importanti in stat i-ar comunica Premierului ca exista un prejudiciu major asupra Romaniei faptul ca nu-si da demisia cu siguranta ca in a doua zi ar face-o.

Fara sa dam sfaturi cuiva, fiindca demisia este unilaterala, dar daca dumneavoastra ati fi premier si ati fi urmarit penal cu un dosar la DNA, cum ati proceda?

Depinde de modul in care afectam sau nu imaginea Romaniei. Daca ne consideram nevinovati intr-un astfel de dosar si dorim doar sa fim transparenti si deschisi in relatia cu Justitia, nu cred ca e cazul ca un Premier sa demisioneze. Daca in schimb lucrurile sunt evidente si exista indiciile cele mai clare ca o astfel de urmarire penala poata sa aiba un deznodamant negativ pentru Premier, bineinteles ca e util sa te retragi.

Totul depinde de modul in care cei care sunt in jurul Premierului analizeaza lucrurile acestea si cred ca sunt oameni capabili, oameni care stiu exact riscurile la care se expune Premierul si riscurile de imagine pe care le poate suferi Romania.

Ce parere aveti despre descentralizare?

Raportul intre guvernarea locala si cea nationala nu este unul echilibrat, cred ca descentralizarea raportat la eficienta economica este un lucru care trebuie analizat. O reforma administrativa asupra modului in care ne raportam la banul public, la oportunitatea de a economisi bani publici, la o relatie mai directa cu cetateanul, poate sa fie un obiectiv major inclusiv pentru o eventuala guvernare in 2016.

Unde se simte cel mai mult centralismul, in municipiul dumneavoastra de exemplu?

Modul in care sunt administrate unele proprietati ale statului de catre ministere si in momentul in care doresti sa ajuti Guvernul prin ceea ce vrei sa investesti in reabilitarea unor astfel de spatii, te trezesti cu un blocaj, sau nu se doreste un parteneriat intre zona guvernamentala si locala. Distributia resurselor – nu ministerele ar trebui intr-un mod uneori discriminatoriu, sau raportat la culoarea politia a unor primari sau presedintii de CJ sa transfere fonduri. Ar trebui ca regula sa fie alta, matematica, raportat la ceea ce insemna ban public care vine de la Bucuresti.

Nu in ultimul rand, din punct de vedere administrativ avem foarte multe autoritati locale subdimensionate, in sensul in care avem comune cu 1.000 de locuitori dar si 10.000 locuitori, avem orase cu 10.000 dar si cu 50.000 de locuitori, deci ar trebui sa facem o reforma administrativa care sa comaseze astfel de unitati administrative pentru a avea o performanta economica mai buna si o eficienta mai buna in raport cu cetateanul.

Pentru asta polticienii trebuie sa gaseasca un numitor comun si in ultimii 25 de ani am vazut ca acesta este cel mai greu lucru, sa gasesti numitorul comun in interesul Romaniei. In ultimii 25 de ani s-a gasit un numitor comun doar in doua situatii, intrarea Romaniei in NATO si in UE, in rest totul a fost un scandal sau disputa politica care tinea de functii.

loading...

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.










TE-AR MAI PUTEA INTERESA