AcasăActualitateSocialCREDEȚI, E ADEVĂRAT! - În România, benzina și motorina sunt cele mai...

CREDEȚI, E ADEVĂRAT! – În România, benzina și motorina sunt cele mai ieftine din Europa

spot_img

DISTRIBUIȚI

CREDEȚI, E ADEVĂRAT! Eliminarea supraccizei de 7 cenţi pe litru şi a “taxei pe stâlp” de la 1 ianuarie 2017 a scăzut preţul mediu al benzinei şi motorinei vândute în România cu 50 de bani pe litru şi a făcut din ţara noastră cea mai ieftină din UE, din punctul de vedere al preţului carburanţilor. Datele apar în ultimul Oil Bulletin publicat de Comisia Europeană, care centralizează datele privind preţul carburanţilor în toate cele 28 de ţări ale UE.

Astfel, în prezent, motorina românească costă 1,046 euro pe litru iar benzina 1,049 euro pe litru, cele mai mici preţuri din Europa, alături de Luxemburg şi Bulgaria. Înainte de Anul Nou, preţul carburanţilor era cu 10 cenţi mai mare – circa 50 de bani, ceea ce punea România doar pe la jumătatea topului ţărilor cu cei mai ieftini carburanţi din UE. Spre exemplu, ţări în care benzina şi motorina erau mai ieftine decât în România erau Polonia, Estonia, Lituania, Letonia, Ungaria, Malta, Spania, Cehia, Slovacia şi chiar Austria.

Această statistică a UE prezintă datele de la începutul anului, când s-a făcut simţită ieftinirea masivă din noaptea de Revelion. Precedentul Oil Bulletin arăta o benzină şi o motorină mai scumpe cu 10 cenţi decât în prezent, pentru că centraliza datele de la sfârşitul anului trecut.

Motivul ieftinirii “brutale” – circa 10% peste noapte de la 1 ianuarie – îl reprezintă eliminarea supraccizei de 7 cenţi pe litru din preţul carburanţilor şi a “taxei pe stâlp”, potrivit prevederilor Codului Fiscal. Supraacciza de 7 cenţi pe litru a fost adăugată, în 2012, în preţul carburanţilor, motivaţia oficială fiind că banii colectaţi suplimentar vor fi folosiţi pentru construcţia de autostrăzi, lucru care nu s-a întîmplat, fiind recunoscut chiar de Ponta ulterior.

În patru ani, 1,7 miliarde de euro au fost colectaţi prin intermediul acestei supraaccize. Tot în 2012, a fost introdusă taxa pe construcţii speciale, aşa-numita “taxă pe stâlp”, care a avut impact asupra costurilor rafinăriilor, evident cu impact în costul final al carburanţilor. Alţi 1,4 miliarde de euro au fost colectaţi, în patru ani, ca urmare a acestei taxe. În total, cele două biruri au adus statului, din 2012 şi până în 2016, venituri suplimentare de 3 miliarde de euro.

Preţul benzinei şi motorinei comercializate în România conţine, acum, în procent de circa 50% taxe şi accize colectate de stat. Printre acestea se numără TVA şi acciză. Celelalte procente reprezintă costul mărfii achiziţionate – ţiţei, componenta curs de schimb leu/dolar, costurile de logistică şi marja companiei de distribuţie.

Practic, jumătate din preţul unui litru de carburant reprezintă partea cuvenită statului, care încasează taxele sale ca procent de vânzări, la un curs fix, stabilit în buget, de 4,7 lei/ euro.

loading...

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.










TE-AR MAI PUTEA INTERESA